keskiviikko 18. marraskuuta 2015

Pientä puuhastelua pienistä tikuista



Selailin kotona nukkekotikirjaani ja etukannessa näin pienen kudontatyön. Sellaiseen oli heti ryhdyttävä! Olen toki ihastellut Nukkekotiharrastajien FB-ryhmässä taitavia kudonta- ja virkkaustöitä, mutta tämä on itselleni ensimmäinen kerta tällä saralla. Luultavasti ei kuitenkaan viimeinen. Olin hiljan ostanut Tigerista cocktail-tikkuja, jotka valitsin puikoiksi. Sen verran pientä pipertämistä kudonta oli, että syntynyt kaulahuivi jäi puolitiehen. Mutta näin on hyvä! Asukkaita minulla nukkekodeissani ei vielä ole, joten toimikoon tuo kudin siis somisteena. Kun olin kutonut haluamani verran, katkaisin tikut ja liimasin toiseen päähän pienet puuhelmet. Lankakerän laitoin liimalla kiinni, ettei purkaannu. Yksittäinen työ näyttää orvolta, joten askartelin vielä pienistä jäätelötikuista lankakorin. Pohja on pahvia ja rakenne taitaa avautua yläkuvasta. 




Toinen tikkuprojektini on puunkantoteline. Olen aiemmin askarrellut Marian ohjeen mukaan puunkantolineen (yllä) ja se onnistui ihan mainiosti. 


Tyttäreni pyysi, josko voisin tehdä vielä kaksi puunkantotelinettä lisää, mutta mieluusti isompia.  No - tuumasta toimeen. Ajattelin, että isommanhan siitä saa, kun laittaa viisi pientä tikkua alatasoon edellisen version neljän sijaan. Joo - näinhän se menee. MUTTA, yllä olin kiinnittänyt kahvan alaosat alatason keskimmäisten poikkipuiden väliin. Yksinkertaisena ihmisenä hoksasin vasta tehtyäni viiden puun alatason, että viiden keskelle on melko mahdoton kiinnittää kahva samalla tekniikalla kuin edelliseen versioon. Joten jouduin vaivaamaan kankeita aivosolujani hieman enemmän ja keksimään miten toimitaan. Kahvan sivupuut on uudessa versiossa tehty kahvitikusta (koska se on ohuempi kuin pieni jäätelötikku) ja liimattu yksinkertaisesta keskimmäisen alatason puun ulkoreunaan. 


Itse kahva on Tigerin cocktail-tikun pätkä. Minulla ei ole pientä poraa tai muutakaan työkalua, jolla kahvitikkuun saisi reiän halkaisematta sitä. Siispä päädyin liimaamaan pienet puuhelmet cocktail-tikun päihin. Näin kahvan liimaaminen sivuosiin helpottui huomattavasti. 



 Mitä opin? Huolellinen suunnittelu kannattaa, mutta huonosti suunnittelemalla voi keksiä myös uusia ratkaisutapoja. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti